söndag 10 april 2016

NTA- Förändringar uppdrag 2

I det andra uppdraget undersökte vi en isbit, som är ett fast ämne.
Uppdraget var att få isbiten att smälta så fort vi kunde.Vi fick göra hur vi ville.
Några smälte isbiten genom att hålla isbiten i händerna, andra gnuggade isbiten mellan händerna. Vissa provade om det gick att smälta isbiten i torkskåpet och andra kom på att man kunde hålla påsen med isbiten under rinnande varmt vatten. Lärarna testade lite tokiga sätt som att hålla isbiten under armhålan eller att stoppa den i munnen :)
Vi tog tid för att se hur fort det gick att smälta isbiten. Det gick fortast att smälta isbiten genom att hålla det under rinnande varmt vatten.



När isbiten smälte ändrade den form till vätska, som är i flytande form.
Vi undersökte vattnet och beskrev egenskaper hos vattnet.
Det smälta vattnet hällde vi i petriskålar och ställde på olika platser i klassrummen.
Några petriskålar hade lock och några har inte lock.

Efter några några dagar undersökte vi om det har skett någon förändring och om det är någon skillnad beroende på om petriskålarna har varit täckta med lock eller utan lock.
Vi upptäckte att vattnet hade försvunnit ur petriskålarna utan lock.
I petriskålarna med lock fanns vattnet kvar.
På undersidan av locken kunde vi se små vattendroppar. Detta var mycket intressant!
Vi samtalade kring vad det kunde bero på.
I nästa uppdrag får du reda på vad som hände med vattnet i petriskålen utan lock.

IMG_1480[1]IMG_1477[1]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar