söndag 12 mars 2017

Statistik - diagram

I fredags repeterade vi om tabeller och diagram.

Tabell

Barnen sitter vid ett bord med massor av godis.  Eftersom godiset ligger huller om buller är det svårt för dem att få en uppfattning om hur många bitar det finns av varje sort. De sorterar och redovisar informationen i en tabell, eftersom det blir mer lättöverskådligt.

Stapeldiagram

Barnens kamrater får frågan vad de vill ha i sina godispåsar. Resultatet redovisas i ett stapeldiagram.
Klara målen - Natur och Kultur

 

Cirkeldiagram

Ett annat sätt att presentera information är att använda sig av ett cirkeldiagram.
En klass på 20 elever fick svara på vilken mat som var deras favoriträtt.
Cirkeln representerar hela klassen på 20 elever.
  • De som tycker om pizza utgör halva cirkeln, dvs hälften av eleverna (10 elever).
  • De som tycker om pannkaka är en fjärdedel av eleverna (5 elever).
  • De resterande fem eleverna (en fjärdedel) tycker om köttbullar.


Linjediagram

En annan typ av diagram kallas linjediagram. Den används ofta för saker som förändras med tiden. Till exempel temperaturen under en dag.
I diagrammet kan man bland annat läsa av att :
  • kl 11.00 var det 10 grader
  • kl 14 var det som varmast
  • från kl 13.00 -17.00 sjönk temperaturen med 3 grader

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar